Pomoc

„Złota Lista”
Książki szczególnie polecane

Wiek 0-4 lat

Jan Brzechwa – Wiersze i bajki
Wanda Chotomska – Wiersze, Pięciopsiaczki
Josef Czapek – Opowieści o piesku i kotce
Gilbert Delaheye – Seria o Martynce
Czesław Janczarski – Miś Uszatek
Astrid Lindgren – Lotta z ulicy Awanturników
HAnna Łochocka – O wróbelku Elemerku
Ewa Szelburg – Zarembina – Wiersze
Julian Tuwin – Wiersze dla dzieci
Wiersze Polskich Poetów – O kotach i psach

Wiek 4-6 lat

Hans Christian Anderson – Brzydkie Kaczątko, Królowa Śniegu
Carlo Collodi – Pinokio
Astrid Lindgren – seria o Pipi Pożczoszance
Hugh Lofting – seria o Doktorze Dolittle
Kornel Makuszyński – Przygody Koziołka Matołka
Alan A. Milne – Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
Dr. Seuss – Słoń, który wysiedział jajo
Danuta Wowiłow – Wiersze
Wiersze polskich poetów – O mamie i tacie
Janosh – Ach, jak cudowna jest Panama

Wiek 6-8 lat

Marcin Brykczyński – Ni pies ni wydra
Frances Hodgson Brunett – Mała księżniczka
Tove Jansson – seria o Muminkach
Astrid Lingren – Dzieci z Bullerbyn
Piotr Wojciechowski – z Kufra pana Pompuła
Anna Onichimowska – Najwyższa góra świata
Stanisław Pagaczewski – Porwanie Baltazara Gąbki
Anna Sójka – Czyam od A do Z
Anne-Cath, Wesly – Sekret Taty i ciężarówka
Jan Whybrow – Księga straszliwej niegrzeczności

Wiek 8-10 lat

Edmund de Amicis – Serce
Frances Hodgson Burnett – Tajemniczy ogród
J. Canfield, M. i P. Hansen,I. Dunlap – Balsam dla duszy dziecka
Grzegorz Kansdapke – Mity dla dzieci
Eric Knight – Lassie wróć!
Astrid Lindgren – Bracia Lwie Serce
Clive Staples Lewis – Opowieści z Narni
Kornel Makuszyński – Szatam z siódmej klasy
Lucy M. Mongomery – Ania z Zielonego Wzgórza
Mark Twain – Przygody Tomka Sayera

Wiek 10-12 lat

Aleksander Dumas – Trzej Muszkieterowie
Arakdy Fiedler – Orinoko
Astrid Lindgren – Ronja, córka zbójnika
Ferenc Molnar – Chłopcy z Placu Broni
Małgorzata Musierowicz – Noelka i inne tomy Jeżycjady
Jerzy Niemczuk – Opowieść pod strasznym tytułem
Ferdynand A. Ossendowski – Słoż Birana
Alfred Szklarski – seria o Tomku Wilmowskim
Sempe, Gosciny – seria o Mikołajku
Jean Webster – Tajemniczy opiekun

Wiek 12-14 lat

J. Canfield, M. HAnsen, K. Kirberger – Balsam dla duszy nastolatka
Paulo Coehlo – Alchemik
Arthur Conan Doyle – Pies Baskerville’ów
Margaret Mitchell – Przemineło z wiatrem
Bolesław Prus – Faraon
Henryk Sienkiewicz – Trylogia
Julisz Verne – Tajemniczy wyspa
Edward de Bono – Naucz się myśleć kreatywnie
Tony Buzan – Rusz głową

Skutki zaniedbań wad wymowy:

ˇ Jeśli źle mówi na starcie szkolnym – trudniej uczy się czytać, źle pisze, popełnia błędy….
ˇ Gorzej nawiązuje kontakty, nie potrafi ich podtrzymywać.
ˇ Ma kompleksy, czuje się niepewnie w każdym nowym towarzystwie, izoluje się od innych.
ˇ Jest narażone na przykre uwagi ze strony otoczenia, czasem jest całkowicie niezrozumiane i odrzucone.
ˇ Ma zaniżoną samoocenę, niskie poczucie własnej wartości i nie wierzy w siebie.
ˇ Bywa, że z powodu wady wymowy nie uczestniczy w różnych rodzajach zajęć, które są dla niego interesujące i w których mógłby rozwijać posiadane zdolności.
ˇ W przyszłości odrzuca niektóre zawody – prawnik, nauczyciel….
ˇ Boi się wystąpień publicznych, jako dziecko nie lubi deklamować wierszyków, jako dorosły nie przemawia, nie wyobraża sobie występować w roli wykładowcy.
ˇ Boi się wchodzenia w związki, nie wierzy, że będą trwałe.

ˇ Wcześniej wykryte ubytki słuchu u dziecka , dają szansę wczesnego aparatowania go i nadzieję na rozwój mowy. Nie wykryty odpowiednio wcześnie niedosłuch nie pozwala rozwinąć się mowie. Współpraca logopedy z audiologiem jest konieczna.
ˇ Nieprawidłowa wymowa ma wpływ na zgryz i odwrotnie – nieprawidłowy zgryz rzutuje na prawidłową bądź nieprawidłową mowę. Współpraca logopedy z ortodontą jest niezbędna